17. února 2009

Co dokáže reklama?

Už dlouho se ve mně střádají informace na další příspěvek do této rubriky. Tentokrát bych rád hlasitě zaprotestoval proti reklamě na volně prodejné léky, kterou jsou soustavně a v čím dál tím větší míře vymývány mozky nejen českému národu.
Asi to tak platí všude, ale já se setkávám hlavně s Moraváky a Čechy a musím říct, že reklama na volně prodejné léky funguje spolehlivě. Například lze dost přesně odhadnout, kdy se začal vysílat jaký reklamní spot, protože se lidé hned začnou ptát jestli to máme nebo ne. Tedy kdyby se ptali, bylo by to ještě dobré, ale oni to ve většině případů přímo vyžadují, často aniž by tušili na co přesně by to mělo zabírat. Je to pochopitelné, protože v dané oblasti nejsou dostatečně vzděláni, ale zarážející je to, že se nezamyslí ani nad tím, jak je důležité správně zvolit lék na jejich nemoc, vždyť jde o něco tak drahého jako je jejich zdraví! Myslím, že v případě reklamy na nějakou banku zapojí svůj úsudek mnohem lépe, protože jde přece o jejich peníze. Holt je to všechno o hodnotách.
Televize se stala mocným nástrojem, jak protlačit názory úzké skupiny do společnosti. Zdá se mi, že společnost má stále nižší obranyschopnost proti reklamě a sílu a chuť samostatně myslet.
Nejpalčivější problém vidím v současnosti ve špatném užívání přípravků "proti chřipce": Coldrex, Paralen Plus, Paralen Hot Drink, Panadol Plus, Modafen, Febrisan, Nurofen Stop Grip, Daleron, Trigrip, Aspirin Complex.

Teoretická část:
Účinné látky obsažené v těchto přípravcích (zkratka) jejich účinky; max. denní dávky pro dospělé:
paracetamol (P): snižuje horečku, působí proti bolesti; 4000 mg
ibuprofen (I): působí proti zánětlivé bolesti, snižuje horečku; 1200 mg
kyselina acetylsalicylová (A): působí proti zánětlivé bolesti, snižuje horečku; 4000 mg
dextrometorfan (D): potlačuje dráždivý kašel bez hlenu; 60 - 180 mg
pseudoefedrin (E): odstraňuje otok nosní sliznice, zprůchodňuje dýchací cesty, odstraňuje tekutou rýmu; 280 mg
fenylefrin (F): odstraňuje otok nosní sliznice, zprůchodňuje dýchací cesty, odstraňuje tekutou rýmu; 40 mg
vitamin C (C): posílení imunity; 60 mg
kofein (K): zvyšuje účinek P proti bolesti; 300 mg
terpin (T): uvolnění nosu; ~350 mg
chlorfenamin (R): snížení otoku sliznice, slzení a rýmy; 40 mg

Složení směsných přípravků:
Coldrex tablety (1 tbl.): P 500 mg, F 5 mg, K 25 mg, T 20 mg, C 30 mg
Coldrex horký nápoj (1 sáč.): P 750 mg, F 10 mg, C 60 mg
Paralen Plus (1 tbl.): P 325 mg, E 30 mg, D 15 mg
Paralen Hot Drink (1 sáč.): P 650 mg, F 10 mg
Panadol Plus Grip (1 tbl.): P 500 mg, E 30 mg
Modafen (1 tbl.): I 200 mg, E 30 mg
Febrisan (1 sáč.): P 750 mg, F 10 mg, C 60 mg
Nurofen Stop Grip (1 tbl.): I 200 mg, E 30 mg
Trigrip (1 tbl.): P 200 mg, C 150 mg, K 25 mg, R 2,5 mg
Daleron (1 tbl.): P 325 mg, E 30 mg, D 15 mg
Aspirin Complex (1 sáč.): A 500 mg, E 30 mg

Všechny tyto přípravky bych použil pouze pokud bych měl horečku (t > 38,0°C) a cítil se malátně, měl rýmu a hlavně - neměl možnost se vyležet a vypotit.
Pokud není horečka, není rozumné tlumit teplotu - organismus se totiž zvýšenou teplotou brání mikrobiálním původcům nemoci! Při vyšší teplotě je organismus obranyschopnější (pracuje na plné obrátky). Srážet pouze zvýšenou teplotu je tedy kontraproduktivní! Je vhodné organismus držet v teple (postel, peřina, ponožky a horký čaj (bez, lípa)), případně mu pomoci vitamíny (B, C) v doporučených denních dávkách, klidně ve formě ovoce.
Závěrem bych ještě uvedl několik odstavců o tom, jaké finty na nás zkouší reklama. Článek (ze Zdravotnických novin) je psán z pohledu problematiky zneužívaných a návykových látek, ale reklama v oblasti léčiv působí téměř stejně: